Na mocy ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (PZP), wprowadzony został do systemu zamówień publicznych nowy tryb udzielania zamówień publicznych – Partnerstwo innowacyjne. Tym samym w związku z implementacją do polskiego porządku prawnego dyrektywy nr 2014/24/EU umożliwiono zamawiającym skorzystanie z kolejnego, dziewiątego trybu udzielania zamówień publicznych. Jak wskazano w preambule ww. nowelizacji, partnerstwo innowacyjne stworzone zostało z myślą o zamawiających poszukujących nowatorskich rozwiązań, dla których dotychczas oferowane na rynku produkty nie zaspakajają ich potrzeb.
Obowiązujące dotąd sformalizowane procedury przetargowe odnoszące się de facto do dostępnych na rynku wtórnych i znanych rozwiązań technologicznych nie sprzyjały rozwojowi innowacyjności na rynku zamówień publicznych. Wdrożenie na gruncie PZP nowych rozwiązań, takich jak partnerstwo innowacyjne oraz wzmocnienie roli pozacenowych kryteriów oceny ofert stanowiło zatem realizację kolejnego etapu rozwoju ustawodawstwa z zakresu zamówień publicznych.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zamawiających, europejski ustawodawca nałożył na państwa członkowskie wymóg wdrożenia nowego trybu – partnerstwa innowacyjnego – charakteryzującego się przede wszystkim kilkuetapową procedurą. Pierwszy etap – tzw. prekwalifikacja to stadium polegające na ocenie spełniania warunków udziału w postępowaniu przez zgłoszonych wykonawców. Etap ten umożliwia zamawiającemu wyłonienie grupy potencjalnych wykonawców składających następnie tzw. oferty wstępne. Przeprowadzenie selekcji na tym etapie dokonywane jest na podstawie sporządzanego przez zamawiającego ogłoszenia o zamówieniu.
W kolejnym etapie, wykonawcy na zaproszenie zamawiającego oraz na podstawie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, składają oferty wstępne. Instytucje zamawiające negocjują z oferentami wstępne oraz wszystkie późniejsze złożone przez nich oferty, z wyjątkiem ostatecznych ofert, celem ulepszenia ich treści. Minimalne wymogi i kryteria udzielenia zamówienia nie podlegają negocjacjom. Kluczowy etap procedury partnerstwa innowacyjnego, czyli negocjacje z wykonawcami, stanowią zatem elastyczne narzędzie umożliwiające stronom postępowania wypracowanie oczekiwanych rozwiązań, w tym określenia warunków umowy. W ostatnim etapie dochodzi natomiast do ostatecznej oceny ofert poddanych negocjacjom oraz wyboru najkorzystniejszej oferty lub kilku ofert złożonych przez kilku wykonawców.
Istotą partnerstwa innowacyjnego jest nie tylko opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych ale również ich nabycie, dzięki czemu możliwe jest uniknięcie konieczności przeprowadzania odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Dzięki wprowadzeniu nowego trybu udzielania zamówień publicznych, jakim jest partnerstwo innowacyjne, możliwe jest doprowadzenie do ulepszenia treści składanych ofert, tak aby zamawiający miał wpływ na ostateczny kształt składanych ofert, a tym samym na dostosowanie finalnej wersji zamówienia do jego konkretnych potrzeb.
Karolina Niewiadomska
aplikant radcowski