W dniu 19 maja 2016 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. Spośród wielu wprowadzonych zmian, najistotniejsza wydaje się dotyczyć wprowadzenia nowego artykułu 16a, który przewiduje, że przedsiębiorca jednoosobowy jest zobowiązany do posiadania tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy wskazał we wniosku o wpis do ewidencji. Obowiązek dotyczy następujących adresów:
- adres zamieszkania przedsiębiorcy,
- adres do doręczeń przedsiębiorcy,
- adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony.
Co należy rozumieć przez tytuł prawny do nieruchomości?
Tytułem takim jest przede wszystkim prawo własności, ale mogą to być także: umowa najmu, dzierżawy lub użyczenia. Nie wyklucza to wskazania skrytki pocztowej jako adresu do doręczeń oraz adresów nieruchomości, pod którymi mieszczą się tzw. wirtualne biura, w których przedsiębiorca „wynajmuje” na określonych umową zasadach „biurko” lub czas i możliwość korzystania z danego pomieszczenia w takim biurze. Ważne tylko, aby przedsiębiorca tytułował się stosowną umową. Istotnym jest, że przedsiębiorca nie jest zobowiązany do załączania tytułu prawnego do nieruchomości do wniosku o wpis do ewidencji. Jednakże gdy właściwy organ poweźmie informację o braku tytułu prawnego do nieruchomości wskazanej we wpisie do CEIDG, przedsiębiorca zostanie wezwany do przestawienia tytułu prawnego lub dokonania zmiany wpisu w zakresie danych adresowych. Sankcją za niedokonanie tych obowiązków jest wykreślenie z CEIDG, a więc utrata prawa do wykonywania działalności gospodarczej.
Należy wskazać, że wprowadzona zmiana dotyczy wszystkich przedsiębiorców wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Szczególnie ostrożni powinni być więc przedsiębiorcy, którzy dawno temu wpisali adresy, pod którymi już nie zamieszkują lub nie wykonują działalności.