UCHWALENIE KONSTYTUCJI DLA BIZNESU – cz. I

Opublikowano 25 kwietnia 2018

Do polskiego systemu prawnego zostaje wprowadzona tak zwana „Konstytucja dla Biznesu”, czyli pakiet ustaw, które w sposób istotny zmienią otoczenie prawne, w którym na co dzień działa każdy polski przedsiębiorca. Ustawy zostały podpisane przez Prezydenta RP 22 marca 2018 r. i wejdą w życie 30 kwietnia 2018 r.

Na Konstytucję dla Biznesu składają się zupełnie nowe ustawy:

  • Prawo przedsiębiorców,
  • Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców,
  • Ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
  • Ustawa o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W pierwszej kolejności zwracamy uwagę na nowe podejście do wykonywania działalności gospodarczej w Polsce, wyrażone w najważniejszej ustawie z pakietu Konstytucji, czyli ustawy Prawo przedsiębiorców.

Po raz pierwszy potwierdzono ustawą, zdawałoby się do tej pory oczywistą zasadę, mówiącą, że „Co nie jest prawem zakazane, jest dozwolone”. Zgodnie z art. 8 Prawa przedsiębiorców:  „Przedsiębiorca może podejmować wszelkie działania z wyjątkiem tych, których zakazują przepisy prawa. Przedsiębiorca może być obowiązany do określonego zachowania tylko na podstawie przepisów prawa.”.

Wprowadzenie powyższej zasady – nawiązującej wprost do pierwszej polskiej ustawy o działalności gospodarczej z 1988 r., czyli tzw. „Ustawy Wilczka” może mieć bardzo duże znaczenie dla zmiany podejścia organów administracji publicznej do polskich przedsiębiorców.

Powyższą zasadę „wzmacnia” przy tym art. 10 ustawy, zgodnie z którym: „Organ kieruje się w swoich działaniach zasadą zaufania do przedsiębiorcy, zakładając, że działa on zgodnie z prawem, uczciwie oraz z poszanowaniem dobrych obyczajów.”.

Ustawa wprowadza także zasadę rozstrzygania wątpliwości faktycznych i prawnych na korzyść przedsiębiorcy.

Powyższe zasady doznają też jednak pewnych ograniczeń. Mianowicie, wyżej wymienionych zasad nie stosuje się, jeżeli wymaga tego ważny interes publiczny, w tym istotny interes państwa, w szczególności jego bezpieczeństwo, obronność lub porządek publiczny.

Oczywiście, w praktyce przy stosowaniu powyższych zasad nieodzowne znaczenie będzie miała ich codzienna interpretacja przez administrację publiczną. Zakres zastosowania powyższych zasad ukształtowany zostanie przez decyzje organów administracji publicznej i sądownictwo administracyjne.

Komentowanie zostało zablokowane.